Dla kogo jest Puckon?

Wpisał SDek / poniedziałek, 11 października 2010 18:39
LARP Księstwa Graniczne rozgrywany podczas Puckonu 2010Zombie wychodzące z lasu. Kogo dopadną tym razem?

Puckon to najstarsza na Pomorzy impreza dla fanów Terenowych Gier Fabularnych - od terenówek, przez LARPy po jeep forms, teatr improwizowany a nawet performance. Od 2004 roku zjeżdżają na nią głównie studenci i licealiści, którym znudziły się zarówno tradycyjne dziedziny sportu, jak i rozrywki. Młodzi ludzie, którym nie wystarcza ani wyjście do kina, ani nordic walking, którzy wolny czas chcą wykorzystać... bardziej.

Lubisz LARPy i terenówki? Jeszcze nie wiesz czy lubisz, bo nigdy nie zdarzyło ci się zagrać? Chcesz spróbować, bo wiesz, że noc, emocje, adrenalina to synonimy dobrej zabawy? W takim razie zapraszamy na PUCKON. Kilkanaście gier w jeden nieprzespany weekend w Helu - mieście, które zimą, staje się jednym z najbardziej klimatycznych miejsc w Polsce. Dziesiątki najlepszych graczy, Mistrzów Gry i autorów z całego kraju. Warto spróbować!

Są jednak jeszcze tacy, dla których słowo LARP, terenówka kompletnie nic nie znaczy i nic im nie mówi... Dla nich - kilka słów wyjaśnienia.

 

Co to są Terenowe Gry Fabularne i dlaczego są takie fajne?

Przygotwania do gry terenowej Alen!Terenowa Ga Fabularna Stumilowy Fajt - Co zrobi Kubuś Puchatek

Terenowe Gry Fabularne to forma z pogranicza, jakkolwiek dziwnie to nie zabrzmi, teatru improwizowanego i sportu. Istnieją bardzo liczne typy TGF, różniące się podstawowymi założeniami, celami do osiągnięcia, konstrukcją mechaniki gry i fabuły. Łączą w sobie elementy sztuki, nauki z silną podbudową psychologiczną i elementami rywalizacji sportowej. Pozwala to zaplanować i osiągnąć szerokie spektrum efektów dla uczestników - od dobrej zabawy z elementami rywalizacji, przez efektowne teatralny show, indywidualne i grupowe efekty terapeutyczne, po zdobywanie wiedzy z zakresu kultury, historii a nawet ekonomii, zarządzania, komunikacji interpersonalnej i międzykulturowej.

 

Historia i korzenie

Zacięta walka podczas Tronu Wszechglutodzierżcy Drużyna goblinów z Wysokiego Wzgórza

O ile formuła teatru czy sportowej rywalizacji nie wymaga tłumacznia z kategorii "skąd się to wzięło i czemu służy", o tyle w kontekście mało znanego narzędzia jakim są TGFy warto przywołać przede wszystkim źródła leżące głęboko w psychologii. Najbliższa terenowym grom fabularnym jest szeroko stosowana w psychologii drama - uważana obecnie za jedną z najbardziej efektywnych metod edukacyjno-profilaktycznych. Sukces dramy jako metody edukacyjnej pozwolił na narodzenie się gier fabularnych. Jest to de facto odmiany dramy, dająca priorytet rozrywce, a nie nauce. Gry fabularne, które pojawiły się w latach 70tych XX wieku szybko odniosły sukces, stając się nowym sposobem spotkań z przyjaciółmi i alternatywą dla oklepanych sposobów spędzania czasu. Gracze - uczestnicy, przybierając role wyimaginowanych postaci zarówno z wymyślonych jak i realnie istniejących czasów i miejsc opisują i przeżywają opisywane przez Mistrza Gry przygody. Ukochane przez młodzież na całym świecie, powróciły tylnymi drzwiami do edukacji na przełomie XX i XXI wieku: stały się jednym z ulubionych narzędzi trenerów szkolących pracowników korporacji w takich tematach jak negocjacje, komunikacja, budowanie zespołu czy przywództwo. Z kolei większa dbałość o świat opisany (najpopularniejsze systemy gier fabularnych liczą sobie nawet kilkadziesiąt podręczników) pozwoliła poszerzyć gry fabularne o całkiem nowy aspekt edukacyjny. Gry opisujące realne wydarzenia historyczne pozwalają uczestnikom poznać je od środka, nie tylko ucząc się historycznych faktów i kontekstu kulturowego, ale również zrozumieć motywy jakimi kierowali się ważne postacie historyczne.

 

Terenowe gry fabularne

Pamiętkowe zdjęcie wszystkich goblinów po grze w Tron Wszechglutodzierżcy Uczestnicy Puckonu 2010 na tle schroniska w Porzeczu.

Obecnie jest to najciekawsza odmiana gier fabularnych. Największe światowe produkcje skupiają kilka tysięcy graczy rozgrywających grę podczas kilku dni. Podstawowy podział tych gier zależy od poziomu ważności mechaniki i fabuły. Więcej mechaniki oznacza więcej elementów fizycznych - biegania, skradania się w lesie, przedzierania przez przeszkody, czy walki według przyjętych zasad. Większy nacisk na aspekty fabularne to kierunek w stronę teatru - więcej scenografii, dekoracji, przedmiotów, bogatsze stroje no i rozmów, intryg i tajemnic. Tak czy inaczej stworzeni przez graczy bohaterowie to postaci pierwszoplanowe, zaś mistrz gry to narrator, dopisujący im braki w świecie, scenerii i otoczeniu w którym się poruszają.
Realia świata w którym odbywa się gra to tzw. "system". Jest to zbiór reguł i zasad rządzących rozgrywką, a także komplet tekstów opisujących świat gry. Systemów jest wiele i osadzone są we wszelkich możliwych konwencjach: od fantasty, przez horror do science - fiction. Są systemy popularne na całym świecie i systemy autorskie, nierzadko pisane przez mistrza gry jedynie dla wybranej grupy graczy - przyjaciół.
Na czym więc polega różnica między grami w terenie, a zwykłą grą? Na LARPie i w terenówce gracze nie opisują stroju jaki nosi ich postać - mają strój na sobie. Nie opisują poczynań postaci - idą do karczmy kiedy są głodni, uciekają kiedy gonią ich zbójcy, tańczą, śpiewają, rozmawiają. O ile klasyczna rozgrywka RPG trwa od kilku do kilkunastu godzin, największe gry terenowe trwają kilka dni bez przerwy i uczestniczy w nich nawet kilka tysięcy osób. Najprostszy LARP wymaga przynajmniej tuzina uczestników, zaś scenariusz, stroje, charakteryzacja, rekwizyty oraz scenografia - wielu przygotowań. Takie właśnie LARPy rozgrywane są w trakcie organizowanego przez nas PUCKONU.

 

Jak zagrać?

Bardzo prosto. Wystarczy do nas przyjechać i zagrać w pierwszą z brzegu grę.
A potem kolejną.
Odwiedzić kilkanaście światów w cenie biletu do kina i kubka popcornu.
Po prostu.

 

A jak to wygłada?

Chyba najlepiej to zobaczyć :)

 

Puckon - Zdecydowanie najlepszy konwent na polnocy.